گورهای سنگی هرات، یزد، ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

10.22034/ais.2023.429683.1066

چکیده

یکی از دغدغه های انسان، مرگ است. مرگ و مناسک مرتبط با آن سنت های ماندگاری را در جوامع بشری ایجاد کرده و هر جامعه با توجه به ویژگی های فرهنگی – تاریخی خود، مواجه خاصی را با مرگ دارند. یکی از سنت های مهم در مورد مرگ، روش های مختلف تدفین است. آیین ها و ادیان گوناگون، فرامین و سنت های متفاوتی را برای رهایی از جسد فرد متوفی، توصیه می کنند که یکی از این شیوه ها، دفن مردگان در زمین است. شیوه های تدفین در ادیان مختلف متفاوت است و در هر دوره تاریخی با توجه به آیین و مذهب رایج در آن دوره، شیوه های مختلفی برای تدفین مردگان، انجام شده است. در دین زرتشت؛ با توجه به حرمت به عناصر اربعه (آب، خاک، آتش و باد)، هرگونه تماس مستقیم جسد انسانی که ناپاک تلقی می شود؛ با آنها حرام است و پیروان آیین زرتشتی راهکارهای مختلفی را برای تدفین مردگان خویش، در پیش گرفته اند. قرار دادن مرگان در دخمه ها، استودان ها و ساخت گورهای بزرگ سنگی (خرفت خانه ها) از این موارد هستند. در این مقاله به معرفی گورهای سنگی (خرفت خانه) و یک استودان که در بررسی شهرستان هرات، استان یزد در سال 1400 توسط نگارنده صورت گرفته، می پردازیم. در بررسی باستان شناسی شهرستان هرات، استان یزد، آثار فرهنگی – تاریخی مختلفی از دوره های متفاوت و گوناگون شناسایی شد. اغلب آثار شناسایی شده در این بررسی بناهای تاریخی هستند ولی تعدادی محوطه تاریخی از جمله قبور صخره‌ای و استودان، نیز شناسایی گردید که به آن خواهیم پرداخت. با توجه به مطالعات مقایسه ای صورت گرفته و شیوه های مشابه چنین تدفین هایی در مرکز ایران، فارس و کرمان، این آثار نیز به دوره تاریخی (اشکانی/ ساسانی) تاریخ گذاری می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Cairn Burials of Harat, Yazd, Iran

نویسنده [English]

  • Mohammad Hossein Azizi Kharanaghi
Assistant Professor of Iranian Center for Archaeology (ICAR), Research Institute of Cultural Heritage and Tourism
چکیده [English]

One of the humans big concerns is death. Death and the rituals associated with it have created enduring traditions in human societies, and each society has its own unique encounter with death based on its cultural and historical characteristics. One of the important traditions regarding death is the various burial methods. Various rituals and religions recommend different commands and traditions for the disposal of a deceased person's body, with one of these methods being burial in the ground. Burial methods differ in different religions, and throughout history, various methods of burial have been performed based on the prevalent rituals and religions of that time. In the Zoroastrian religion, due to the reverence for the four elements (water, earth, fire, and air), any direct contact with a human corpse, which is considered impure, is forbidden. Followers of the Zoroastrian faith have adopted various methods for burying their deceased, including placing them in astudan (ossuary), towers of silence, and constructing large stone graves (dakhmas/ cairn burials). This paper introduces the cairn burials (khereft-khaneh) and an astudan that were recognized during the archaeological survey of Harat district of Yazd province in 2021. In the archaeological survey of the Harat district, various cultural and historical sites from different periods were identified. Most of the identified sites in this survey are belonging to the Islamic era historical structures, but some are belonging to historical period, such as cairn burials and an astudan (ossuary), were also identified and will be discussed. Based on comparative studies and similar burial methods found in central Iran, Fars, and Kerman, these sites are dated back to the historical period (Parthian/Sassanid).

کلیدواژه‌ها [English]

  • survey
  • Harat
  • burials

🔓 © 2024 The Author(s). Published by Tissaphernes Archaeological Research Group, Tehran, Iran. Open Access. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/), which permits non-commercial re-use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon in any way. The ethical policy of Ancient Iranian Studies is based on the Committee on Publication Ethics (COPE) guidelines and complies with International Committee of Ancient Iranian Studies Editorial Board codes of conduct. Readers, authors, reviewers and editors should follow these ethical policies once working with Ancient Iranian Studies. The ethical policy of Ancient Iranian Studies is liable to determine which of the typical research papers or articles submitted to the journal should be published in the concerned issue. For information on this matter in publishing and ethical guidelines please visit www.publicationethics.org.

Azizi Kharanaghi. Mohammad Hossein. (2021). Archaeological Survey of Khatam District. Yazd Province. Iranian Archaeological Research Center Archive. (unpublished). (in Persian)
Curtis John. Nigel Tallis. (2005) Béatrice And́́́́ré-Salvini. Forgotten Empire: the world of ancient Persia. University of California Press.
Dyakonov. A.M. (1966). The History of Media. translated by Karim Keshavarz. Bongahe Tarjomeh va Nashr-e Ketab. Tehran. (in Persian)
Ghirshman. Roman. (1967). Iranian Art in the Parthian and Achaemenid Periods. translated by Eisa Behnam. Bongahe Tarjomeh va Nashr-e Ketab. Tehran. (in Persian)
Herodotus. (1974). The Histories. De Selincourt. Aubery : translator - [London] Penguin Books. (in Persian)
Herzfeld. Ernst. (2002). Ancient Iran in the East. translated by Homayoun Sanati Zadeh. Institute for Humanities and Cultural Studies. Tehran. (in Persian)
Hoff. Dietrich. (1983). The Rock Tomb of Fakhrika. translated by Faramarz Najd Samii. Farrokh. No. 9-8. pp. 806-817. (in Persian)
Jafari. Mohammad Javad. (2006). The Tombs of Kuh-e Rahmat: Documents on the Burial Methods from the Achaemenid to the Sasanian Periods in Fars. Journal of Archaeology and History. Vol. 21. No. 1. pp. 9-1. (in Persian)
Jafari. Mohammad Javad. (2007). The cairn burial Cemetery of Tang-e Bolaghi (Pasargadae): Investigation and Introduction of a Sample of Khorsangi Cemeteries and Other Burial Methods in this Cemetery. Proceedings of the Third Conference of Young Iranian Archaeologists. pp. 154-141. (in Persian)
Karlovsky. Lamberg. Humphries. James. (1968). The Carin Burials of Southern Iran. EAST and WEST. Vol 18. Nos 3 – 4. Pp: 269- 276.
Koch. Heide-Marie. (2008). From the Language of Darius. translated by Parviz Rajabi. Karnegh Publishing. Tehran. (in Persian)
Ounvala. Mank Rustam. (1922). The Narratives of Darius Hormazdiar. Bombay Publishing.
Pourdavoud. Ibrahim. (1933). Yasna: Part of the Avestan Hymn. Iranian Zoroastrian Society of Bombay.
Razi. Hashem. (1982). Vendidadiad. Volume 2. Fargard 8-5. Fekr-e Rooz Publications. First Edition. (in Persian)
Stein. Aurel. (1936). An Archaeological Tour of the Ancient Persis. Iraq. III.
Trompelman. Leo. (1993). Tombs and Burial Rituals in the Sasanian Period. translated by Mouloud Shadkam. Journal of Archaeology and History. Vol. 8. No. 1. pp. 37-29. (in Persian)
Vanden Berg. Louis. (1969). Ancient Iran Archaeology. translated by Eisa Behnam. Tehran. 2nd edition. (in Persian)
Von Gall. H. (1988). Das Felsgrap von Qizqapan. Ein Denkmal aus dem umfeld der Achaemenidischen konigsstrasse. Baghdader Mitteilungen. Band 19:557-582.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 17 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 03 دی 1402